فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

سعید سعداله پور
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

فرش ایران و هنر فرش بافی ایرانی از یک تاریخ غنی حکایت دارد که به نوعی یکی از نشانه های شناخت ایران هستند. صنعت فرش بافی مظهر هنر اصیل ایرانی است که ارزش و اهمیت هنر را در این کشور بیان می کند و شناسه ای برای ایران به شمار می رود.

"فرش ایرانی نه تنها به عنوان یک کف پوش تولید می­شود و به بازار عرضه می­شود ، بلکه به عنوان رقیبی بی­نظیر در دنیای هنر مطرح است"

فرش دستبافت ایرانی

فرش­های دستبافت ایرانی به دلیل ماندگاری، بافت­های پر زرق و برق، رنگ­های قوی و طرح­های دقیق و خاص  بسیار مشهور است. آن­ها با رنگ­های طبیعی، الگوهای قبیله­ای سنتی و همچنین طرح­های مدرن اما با تکنیک­های قدیمی مشخص می­شوند.  از جمله شهرهایی که به دلیل نوع بافت و همچنین الگوهای مورد استفاده در فرش مشهور هستند می توان به  اصفهان، نائین، کاشان، تبریز، مشهد، کرمان و قم اشاره کرد که به نوبه ی خود بیانگر تصویری از تاریخ هریک از این مکان ها هستند.

هنر فرشبافی کاشان

در سال 2010 ، مهارت­های سنتی فرش بافی در استان های فارس و کاشان در فهرست نمایندگان میراث فرهنگی ناملموس یونسکو  قرار گرفت. فرش کاشان به سبک پارچه بافی فارسی ساخته شده است (معروف به گره نامتقارن) ، بنابراین قسمت عقب فرش به طور مساوی گره خورده است. فرش­های استان  فارس ، که توسط عشایر روی قاب افقی که روی زمین قرار گرفته­اند ، بافته شده و بدون هیچ­ گونه طرح هستند.

فرش ایرانی در دوره صفویه

فرش­های ایرانی در دوره صفویه به دلیل رنگ­ها و نقوش برجسته و دیدنی و برجسته­اش مشهور بودند. در این دوره کارخانه­های کارگاهی و کارگاه­های بزرگ تأسیس شدند و هنر قالی بافی در این دوره به اوج خود رسید.  مینیاتورهای اواخر قرن پانزدهم ، تغییر قابل توجهی در طراحی فرش و پارچه بافی ایرانی نشان می­دهد. خطوط مستقیم ساده به طرح­های پیچیده­تری از قبیل منحنی­های بیشتر ، مدالون­های بزرگ، ارقام گل­ها و حیوانات، تزیینات و تاندون­ها تبدیل شدند.

فرش­های پارسی به طرزی ماهرانه و ظریفی بافته شده بودند که در دوره صفویه به عنوان هدایایی به ویژه کشورهای ابریشم با نخهای طلا و نقره به کشورهای اروپایی عرضه می‌شد. فرش اردبیل که در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن نگهداری می­شود، یکی از بهترین نمونه­های فرش­های قدیمی ایرانی است. یکی دیگر از فرش­های برجسته در دوره صفویه، فرش (تکنیک واس) منسوب به کرمان است.

پشم ، پنبه و ابریشم مواد مورد استفاده برای بافتن فرش است. رنگهای سنتی از گیاهان و حشرات مانند بلوط و نیلی گرفته می­شوند. فرش ایرانی یکی از بهترین سوغاتی­های تورهای ایران است. انواع و اقسام سبک­ها و طراحی­های متنوعی برای برآوردن انواع سلیقه­های مختلف وجود دارد.

فرش، سوغات ایران برای توریست‌ها

پارچه­های بافته شده ایرانی مانند فرش، کلیم، گبه، جاجیم در بین گردشگران خارجی و شهرت فرش­ها و فرش­های جهانی ایرانی بسیار محبوب است. وجود طرح­ها و رنگ­های متنوع یکی از دلایل محبوبیت این هنر در بین سوغات ایرانی است. بیشتر گردشگران یک قطعه کوچک از این فرش، کلیم گبه یا جاجیم را به عنوان یک سوغات کشورشان می­گیرند.

فرش و هنر فرش بافی جلوه ای از زیبایی های تاریخی ایران است که در طول زمان همچنان باقی مانده و به سیر خود ادامه می دهد. هنر فرش بافی همچنین بیانگر تصاویری از تارخ است که در آن به آداب و رسوم، مراسم ها و زیبایی های آن دوران اشاره شده است و تار و پود این فرهنگ ها و این آداب و رسوم در میان نقش های این فرش ها قرار گرفته و تاریخ را در خود حفظ کرده اند.

مشابه

سعید سعداله پور
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

سعید سعداله پور
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه

سعید سعداله پور
1402/06/27

عید نوروز در ایران و پیشینه ی باستانی آن