میدان آزادی نماد ایران مدرن

میدان آزادی نماد ایران مدرن

سعید سعداله پور
1402/03/15

میدان آزادی نماد ایران مدرن

میدان آزادی نماد ایرانِ مدرن

میدان آزادی، بزرگترین میدان پایتخت است که نماد زیبا و کهن تهران را در دل خودش جای داده است. میدانی که روزگارانی آبستن حوادثی بزرگ و کوچک بوده و تا به امروز هم­پای مردم ایستادگی کرده‌ است. میدان آزادی، با طراحی منحصر به فرد خود و ویژگی‌های بی‌نظیری که دارد، همچنان به عنوان یکی از میدان‌های زیبای شهر تهران معرفی می‌شود.

کار معماری میدان زیبای آزادی را فردی به نام حسین امانت برعهده داشت که طراحی آن را با هنرمندی و ظرافت خاصی به پایان رساند. پس از ساخته شدن این میدان و برج دیدنی واقع در آن، نام آن را میدان شهیاد گذاشتند و برج بلند وسط آن را نیز برج شهیاد نامیدند. 

داستان بزرگترین میدان پایتخت به همین‌جا ختم نمی‌شود. نام میدان شهیاد، پس از ۸ سال، یعنی در سال ۱۳۵۷ و زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید به “میدان آزادی” تغییر یافت و برج بلند و سفید رنگ آن را نیز به نام “برج آزادی” نامگذاری کردند. یکی از ویژگی‌های مهم میدان آزادی که آن را از دیگر میادین شهر تهران متمایز کرده، مساحت آن است که در حدود ۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد و پس از میدان نقش جهان اصفهان ، بزرگترین میدان ایران به شمار می‌رود.

معماری این میدان دیدنی، که به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در شهر تهران معرفی می‌شود، ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد. این میدان به صورت بیضی شکل بنا شده و برج آزادی در وسط آن قرار گرفته است. میدان تاریخی آزادی، پر از پیاده‌روهایی است که افراد می‌توانند در آن‌ها حرکت کنند و روی نیمکت‌های موجود در میدان و کنار حوض گرد و بزرگ آن بنشینند. فواره‌های بلند حوض و صدای شرشر آب، حس خوبی به بازدیدکنندگان می‌بخشد و تجربه‌ای لذتبخش را به آن‌ها هدیه می‌کند. چمن‌کاری و گل‌کاری‌های میدان بسیار زیبا و چشم‌نواز است که نمایی دیدنی را در میدان به وجود آورده. تاق زیبایی که چند وقتی است در محوطه میدان قرار گرفته و با چراغ‌های کوچک و زیاد پوشیده شده است، در هنگام شب جلوه‌ای جذاب را به این میدان زیبا می‌دهد. 

برج آزادی

نمادهای سرزمین ایران در تالار کهن میدان آزادی

تالار کهن، فضایی 346 متری و دارای 15 ویترین مجزا است. در این ویترین ها عروسک­ها و نمادهایی از سرزمین ایران نگهداری می­شود تا بازدید کنندگان برج آزادی با ابعاد مختلف فرهنگ و همچنین تاریخ کشورمان آشنا شوند.

تالاری پوشیده از آینه

درست در کنار تالار کهن، سالنی بسیار زیبا به نام تالار آینه وجود دارد که مساحت آن حدود 300 متر مربع می­باشد، در این تالار 12 غرفه به چشم می خورد که هر یک از آن­ها محل نمایش نماد­هایی از اقتصاد، کشاورزی، دریای خزر و غیره هستند.

دیواره کناری غرفه­های موجود در این تالار با آینه پوشیده شده است و همین امر باعث می­شود که غرفه­ها نما و جلوه بسیار زیبایی داشته باشند. البته نور پردازی­های موجود در تالار آینه نیز به زیبایی این غرفه­ها افزوده است.

کتابخانه میدان آزادی

 در قسمت شمالی نگارخانه اقوام واقع در زیر زمین برج آزادی کتابخانه ای با ظرفیت 15 هزار کتاب وجود دارد که در حال حاضر بیش از 11 هزار جلد کتاب مرجع در آن نگهداری می­شود، خوب است بدانید که کتاب­های موجود در این کتابخانه موضوعات مختلفی نظیر تاریخ، ادبیات، معماری و زبان شناسی دارند.

شما تا حالا میدون آزادی رو از نزدیک دیدین؟ به نظرتون قشنگ­ترین میدان پایتخت کدومه؟

مشابه

سعید سعداله پور
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

سعید سعداله پور
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

سعید سعداله پور
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه