آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه

سعید سعداله پور
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه

بازار سنتی تهران

بازار سنتی شهر تهران یکی از زیباترین بازارهای سنتی در کشور ما می­باشد که در سال ۱۳۵۶ توانست در آثار ملی ایران به ثبت برسد. وسعت این بازار در حدود صد و پنج هکتار بوده و شما می توانید مجموعه­ای از عمده و خرده فروشی­های را در این بازار مورد مشاهده قرار دهید. اگر شما نیز دوست دارید تا یکی از بهترین و بی نظیرترین جاذبه های گردشگری شهر تهران را مورد بازدید قرار دهید، توصیه می­شود که این فرصت طلایی و بی نظیر را از دست ندهید

تاریخچه ساخت بازار سنتی تهران

تاریخچه ساخت بازار سنتی شهر تهران به دوران صفوی باز می­گردد که شاه طهماسب در گشت و گذرهای خود به تهران، بازار مذکور را تاسیس کرده و تجارت را در این بازار پایه گذاری می­کند که بعدها در دوران قاجار شاهد پیشرفت بسیار بی نظیر این بازار هستیم به طوری که دالان­ها و بسیاری از حجره­ها به این مکان افزوده شده و قسمت­های دیگر نیز مورد بازسازی واقع می شوند. همچنین این مکان بهترین گزینه برای برگزاری رویدادهای مذهبی و فرهنگی نیز به شمار می رفت که در دوره ی پهلوی بازار این بخش از ویژگی  خود را از دست داد و امروزه تنها کارکرد و ویژگی که به چشم می خورد جنبه ی اقتصادی این بازار است.  در مورد معماری این بازار نیز می توان گفت که  بسیار حیرت انگیزاست چراکه از الگو و معماری ایران باستانی یعنی طاق­های ضربی و گنبدهای بسیار زیبا  در معماری ساخت این بازار استفاده شده است و همین امر بر جنبه ی تاریخی و فرهنگی این بازارمی افزاید. 

بازار بزرگ تهران نبض تپنده­ی پایتخت است. این بازار در چهار راه گلوبندک، تقاطع خیابان پانزده خرداد و خیابان خیام تهران واقع شده و مهمترین مرکز تجارت و خرید و فروش انواع کالا به صورت تک و عمده به شمار می‌رود. با توجه به آنکه ساخت این بازار از دوره ی صفویه آغاز شد اما در دوره ی قاجار ساخت آن تکمیل شد. بازار فرش فروش‌ها، بازار مس‌گران، بازار چهل تن و بازار آهنگران از جمله قدیمی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران هستند. علاوه بر سبک معماری بازار که بسیار تاریخی و دیدنی است، بناهای تاریخی نیز مانند مسجد امام و مسجد جامع در این بازار به چشم می‌خورند.  عامل دیگری که بازار بزرگ تهران را منحصربه فرد زیبا ساخته است و آن را به  یک نماد تاریخی تبدیل کرده است،  راهروهای پیچ‌درپیچ، راسته‌ها، تیمچه‌ها و هواکش‌های سقفی بسیار زیبا است که همچنان هنر معماری ایران باستان را بازتاب می کند و این مکان را چیزی بیشتر از یک بازار به دیگران منعکس می کند و روندی از تاریخ این شهر و کشور را بازگو می کند.

مشابه

سعید سعداله پور
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

سعید سعداله پور
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

سعید سعداله پور
1402/06/27

عید نوروز در ایران و پیشینه ی باستانی آن