بندر انزلی شهری رویایی در غرب استان گیلان

بندر انزلی شهری رویایی در غرب استان گیلان

مدیریت والاوید
1402/01/19

بندر انزلی شهری رویایی در غرب استان گیلان

بندر انزلی شهری رویایی در غرب استان گیلان  با 40 کیلیومتر فاصله از مرکز استان یعنی رشت قرار دارد. از خمام و چاپار خانه و حسن رود که عبور کنیم، مراکز فروش لباس، لوازم خانگی و رستوران های مجلل در کنار مغازه های صنایع دستی و لباس های آویخته شده روی بند بین دو درخت کنار جاده و چایخانه های کوچک در طلیعه ی شهر، نوید بخش ورود به شهری کوچک و صمیمی و در عین حال به روز و سرحال است. بخش شرقی این بندر، غازیان نام دارد که پلی متحرک آن را به میان پشته، که بخش میانی بندر است متصل می کند. البته این پل بیش از 60 سال است که برای عبور و مرور کشتی ها حرکت نمی کند و به پلی ثابت تبدیل شده است. آن سوی پل غازیان شنبه بازار معروف انزلی در کنار تالاب های مملو از مرغابی همچنان برقرار است. بازاری پر از سبزیجات، ماهی، ترشی های محلی، میوه و سبد های بافته شده از حصیری که گیلک ها به آن"لی" می گویند.

در مورد اسم این بندر حرف های زیادی مطرح شده است. بعضی می گویند "هنزر" که معنی " اندازه ای از پا تا زانو یا کمر" است در ترکیب با "لی" اشاره به رویش حصیر های خاص این بندر دارد که اندازه آن به قدری بود که تا کمر هم می رسیده و "هنزرلی" به انزلی تبدیل شده است. یا آنکه "زَل" که معنای "جایگاه و مکان" را در لهجه ی محلی دارد اشاره به محل رویش نی و حصیر باشد.

گروهی دیگر ریشه ی انزلی را روسی یا گرجی برشمرده اند که به آن "زن زَلی" یا " سینسیلی" گفته اند که معنای "بمان" یا "توقف کن" دارد. عجیب نیست اگر کسی این شهر را ببیند و چنین توصیه هایی نکند!

 بخشی از مردم نام انزلی و غازیان را الهام گرفته از نام دو برادر ترکمن یا روس به نام های غازان خان و انزل خان می داند.

نظرات دیگر به میوه ی بدمزه حنظل، "همزَل" به معنای مماس با آب، انجَر به معنای لنگر کشتی به زبان یونانی، انزلوا به معنای "پیاده شوید" به زبان عربی، "انشان" به معنای مناطق کوچک زیر سلطه ایالت بزرگتر و موارد بسیار دیگر اشاره کرده اند. اما به نظر می رسد قرابت لفظ و معنای "انزلی" با کلمات یونانی "انزلیوس" ، "انزلیا" و "انزلوس" که به ترتیب معنای "بندر" ، "مرداب و "گنداب" است بیشتر از سایر احتمالات موجه باشد.

قایق سواری در تالاب های انزلی یکی از جذابیت های این شهر است. در دورترین نقطه میتوان 30 دقیقه با قایق موتوری از شهر فاصله گرفت و میان نیزار های بلند تالاب با صدای مرغابیان و وزش باد و بوی خاص این مرداب جانی تازه کرد. همچنین قدم زدن در بوستان های اطراف تالاب، ماهی گیری از روی پل، غذا دادن به مرغابی ها و سلفی گرفتن از علاقه مندی های گردشگران این شهر مهمان نواز است.

در میان پشته کاخ موزه ای قرار دارد که مالک آن تاجری روس بوده که صنعت برق را وارد ایران کرد. البته این کاخ به دستور رضاخان ساخته شد و بعدها هم به همان خاندان هدیه شد و امروز موزه ادوات نظامی مثل تفنگ های سنگ چخماق و باروتی، کلاه خود و زره و سپر و شمشیر، توپ های کوچک دوره جنگ جهانی اول، ماکت ناوشکن ها و کشتی های ایرانی و البته یک نقاشی زیبا از کمال المک است.

بلوار پاسداران به طول 6 کیلومتر در امتداد ساحل شرقی بندر از بخش های نوساز این شهر است که چند سالی است هتل ها، چای باغ ها، بوستان ها و طرح  سالم سازی ساحل برای استفاده شناگران و خانواده ها تمرکز ویژهای در آن دارند.

آرامستان انزلی بر خلاف بسیاری از شهرها، درون شهر قرار دارد و همچنان هم فعال است. همچنین در بدو ورود به شهر از سمت رشت با گنبد و بارگاه بی بی حوریه که ساکنین آنجا ایشان را خواهر امام رضا(ع) معرفی میکنند و طبق اسناد، ایشان از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند مواجه میشویم. در بقعه اولیه ایشان پیش از بازسازی "بنت موسی الکاظم" حک شده بود که امروز با توجه به چهار مرتبه مرمت و توسعه محوطه بارگاه اثری از آن در دست نیست. جنب این بقعه یک مسجد و آرامستانی کوچک و با صفا و به چشم می خورد که گلدان های کوچک و همیشه با طراوت کنار قبور، آرامش آن مکان را دو چندان کرده است.

بندر انزلی منطقه آزاد تجاری که بخشی معاف از مالیات های واردات و صادرات است به نام کاسپین نیز دارد. این منطقه که در سال 82 محدود به شهر بندر انزلی و آستانه اشرفیه بود در سال 92 به قدری گسترش یافت که بخشی از شهر رشت را نیز در بر گرفت. مراکز فروش و تفریحی این منطقه یکی از جذابیت های مورد استقبال گردشگران است. باغ پرندگان، پیست کارتینگ، محوطه اسب سواری با نژاد اصیل اسب کاسپین از سری اسب های مینیاتوری، محوطه ساحلی پاکسازی شده، شهربازی و اخیرا بزرگترین آکواریوم خاورمیانه با بیش از 200 گونه خاص آبزی بخشی از جذابیت های این منطقه است. خودرو های لوکس وارداتی با پلاک های خاص که نشان از محدود بودن مجوز تردد در سطح استان دارند نیز به علت معافیت از مالیات، مورد استقبال بخشی اهالی انزلی است.

 

این نمایی کلی از یک شهر رویایی و زنده است. شهری که زندگی در آن جریان دارد و طراوت آب و هوا به صفای احوال مردم خوش مشرب آن منجر شده است. بخش کوچکی از موارد بالا در قاب والاوید قرار گرفته تا زیبایی های این شهر بهتر به چشم هموطنان عرضه شود. شما می توانید با جستجو کلمه "بندر انزلی" یا "انزلی" به تماشای این شهر زیبا در سایت والاوید بپردازید. ایران را از دریچه والاوید تماشا کنید.

 

مشابه

مدیریت والاوید
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

مدیریت والاوید
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

مدیریت والاوید
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه