شهرستان خلخال؛ یک مقصد فوق العاده برای سفر

شهرستان خلخال؛ یک مقصد فوق العاده برای سفر

سعید سعداله پور
1402/03/16

شهرستان خلخال؛ یک مقصد فوق العاده برای سفر

شهرستان خلخال؛ یک مقصد فوق العاده برای سفر

در میان دل مشغولی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری، هر انسانی به استراحت نیاز دارد؛ چه بدنی و چه ذهنی. البته فراغت ذهن از استراحت بدن، صدها برابر مهم تر است. حال برای تمرین آرامش کمی چشم های خود را ببندید تا رهسپار سفری زیبا شویم؛ سفر به شهرستان ۲۰۰۰ ساله‌ی خلخال که در جنوب استان اردبیل قرار دارد. از زیبایی این منطقه هر چه بگوییم، کم است.

جاذبه های طبیعی فراوان آن، همه ساله باعث جذب گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا می‌شود.

جاده اسالم، یک تکه از بهشت در ایران. به راستی که خلخال، چون بهشت زیباست. جاده ی اسالم به خلخال که سراسر پوشیده از درختان سرسبز و بلند است، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است که استان های اردبیل و گیلان را به هم وصل می‌کند.
خلخال، پایتخت فرهنگ و ادب آذربایجان. کمی فراتر از زیبایی‌های طبیعی منطقه پیش می‌رویم و پیشینه این شهرستان را با هم مرور می‌کنیم. در قدیم از آن به عنوان دومین قلمرو بزرگ منطقه‌ی آذربایجان شناخته می‌شد و از نظر قدمت نیز کهن‌ترین شهر آذربایجان است. با وجود این همه، خلخال افتخار داشتن لقب “پایتخت فرهنگ و ادب آذربایجان” را نیز به خود اختصاص داده است. اولین مدرسه و کتابخانه ملی آذربایجان نیز در این شهر تأسیس شده و گواهی بر ادعای فرهنگی بودن این منطقه است
.
چشمه‌ های آب گرم خلخال. گذشته از تاریخ غنی این منطقه، به طبیعت و آب و هوای مطبوع خلخال می‌رسیم که به سبب موقعیت جغرافیایی و شرایط کوهستانی، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد. این شهرستان سرشار از منابع آب‌های گرم معدنی است که مهمترین آن‌ها، آب گرم معدنی خلخال سویی است که در زبان محلی، به آن “ایستی سو” می گویند

طبیعت زیبای شهرستان خلخال و جاده اسالم به خلخال

دیگر جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلخال

علاوه بر این چشمه های آب گرم، رودخانه ها و روستاهای زیبایی نیز در این منطقه وجود دارد که همگی بر زیبایی و جذابیت این منطقه افزوده اند. اگر بخواهیم دقیق تر از این منابع یاد کنیم می توانیم به دریاچه ی نئور، آبشار نره گر، روستای کزج، روستای برندق، آبشار نوده، غار هفت خانه و غار جلال آباد اشاره کنیم که همگی برای گذراندن یک تعطیلات طولانی و خسته کننده در گرمای تابستان زندگی شهری، بسیار فریبنده و جذاب خواهند بود.

مردمان خونگرم و مهربان این خطه نیز اغلب به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند.

آثار باستانی شهرستان زیبای خلخال

این منطقه به سبب پیشینه ی تاریخی خود، آثار باستانی متعددی نیز دارد که از جمله ی آن ها می توان حمام تاریخی نصر، قلعه خشتی گیلوان و گورستان تاریخی شمس آباد را نام برد.

به راستی که ایران، سراسر زیبایی و تاریخ و فرهنگ و تمدن است.

اگر تابه‌حال به این شهر زیبا سفر کرده‌اید، تجربه سفر خود را برای ما بنویسید تا با جاذبه‌های گردشگری بیشتری از این شهرستان بی‌نظیر آشنا شویم.

کلید واژه ها:خلخالاسالم

مشابه

سعید سعداله پور
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

سعید سعداله پور
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

سعید سعداله پور
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه