تاریخچه پیاده روی اربعین

تاریخچه پیاده روی اربعین

مدیریت والاوید
1402/02/04

تاریخچه پیاده روی اربعین

به نام خدا

 

هر ساله قرص ماه که کم کم از نیمه ی محرم نحیف و نحیف تر می‌شود و همگام با کارون اسرای کربلا به سمت شامات رهسپار می‌گردد، شور و اشتیاق عاشقان سیدالشهدا نیز کم کم به جوش و خروش می‌افتد‌.  آهسته آهسته ستون‌های خیام حسینی بر تارک موکب ها سوار می‌شود و جمعیت رفته رفته به سمت نینوا رهسپار می‌گردد. اربعین شروع می‌شود‌.  

 

-تاریخچه اربعین: 

تاریخچه اربعین، این حرکت عظیم را باید در همان سال 61 هجری جستجو کرد‌. ردپای ین موهبت الهی را می‌توان در کنار مرکب عطیه و جابر بن عبدالله انصاری یافت‌.  همان اولین زائران قبر اباعبدالله‌.  پس از آن این سنت احسن را گروه‌های کوچک مردم و علما ادامه دادند و با همه ی جور ظالمان اموی و عباسی این حرکت هر ساله مخفیانه و با مشقت فراوان ادامه یافت‌.  در برهه ای طولانی از تاریخ سنت راهپیمایی دسته جمع اربعین عملا به فراموشی سپرده شد‌.  تا مجددا درسال 1319 هجری شیخ میرزا حسین نوری معروف به محدث نوری با 30 تن از شاگردانش این سنت را احیا کردند‌.  پس از آن مراجع و علما و مردم در دسته‌های کوچک هر ساله در ایام اربعین به پابوس ارباب بی کفن مشرف می‌شدند‌.  طی سال‌های بعد علمایی همچون مرجوم حضرت امام خمینی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، علامه امینی، آیت الله نائینی از ادامه دهندگان و ناشرین این حرکت عظیم به شمار می‌روند‌.

-پیاده روی اربعین در ایران: 

در سال  1390 هجری و با کودتای حزب بعث عراق و تسلط گروه‌های تندرو، فشار و اختناق بر شیعیان و به ویژه زائرین اربعین حسینی افزایش یافت تا آن جا که رسما پیاده روی اربعین ممنوع اعلام شد و زائرین به شدت مورد مجازات سربازان بعثی قرار می‌گرفتند. تا جایی که در سال 1397 هجری هواپیما‌های حزب بعث مسیر پیاده روی اربعین حسینی را بمباران کردند و بسیاری از شیعیان را به شهادت رساندند‌.  از این جهت اربعین سال 1397 هجری به اربعین خونین لقب گرفت‌.  این فشارها ادامه یافت تا در سال 1324 هجری با سرنگونی صدام و حزب بعث، شیعیان عراق فرصتی یافتند تا در تاریخ اربعین فصلی جدید را رقم بزنند‌.  طی سال‌های 1324 تا 1333 با وجود نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در عراق این حرکت عظیم هر ساله رو به افزایش گذاشت و با وجود نا امنی‌های فراوان گروه‌های مختلفی هم چون القاعده از جمعیت کثیر این نهضت کاسته نشد تا رسیدیم به سال 1334 که همزمان با خروج آخرین سربازان آمریکایی از عراق، صفحه ی کتاب بزرگ این حماسه ی پر شور ورق خورد و فصل تازه ای از راهپیمایی اربعین را رقم زد‌.

دسته دسته مردم اعم از شیعه و غیر شیعه، از سراسر جهان به ویژه از ایران فرصت یافتند تا به سمت سرزمین نینوا روانه شده و پرچم لبیک یا حسین را از اقصی  نقاط جهان بر دوش بکشند و ردی از عطر سیب را در تمام دنیا منتشر کنند. مسیر نجف تا کربلا را با قدم‌هایشان آب و جارو کنند.  

زوار اربعین از بصره و ناصریه و نجف و دیگر کانون‌های شیعی عراق مسیر را آغاز می‌کنند.

 

 

 

-پیاده‌روی اربعین: 

زوار اربعین از بصره و ناصریه و نجف و دیگر کانون‌های شیعی عراق مسیر را آغاز می‌کنند؛ اما عمدتا مسیر را از نجف شروع می‌کنند. با گذر از کوچه ‌پس کوچه‌های نجف و از میان عطر گرم قیمه نجفی قطره‌قطره به سیل خروشان این مسیر می‌پیوندند. موکب به موکب به جلو می‌روند. خسته می‌شوند. به راه می‌افتند‌.  تاول ها بر پایشان چنگ می‌زنند. آرام تر قدم بر می‌دارند‌.  تشنه می‌شوند. به یاد اهل بیت در غل و زنجیر حسین بن علی لب تر نمی‌کنند. پس از گذراندن عمود‌های نجف تا کربلا کم کم گام‌هایشان سریع تر می‌شود. شوق دیدار پرچم سیاه برافراشته بر خورشید طلایی گام هاشان را استوار کرده است

مشابه

مدیریت والاوید
1402/07/03

زورخانه در ایران باستان تا به امروز + تاریخچه و آیین برگزاری

مدیریت والاوید
1402/07/03

فرش دستبافت، تجلی هنر ایرانیان

مدیریت والاوید
1402/06/29

آشنایی با بازار سنتی تهران + تاریخچه